02165226061

تماس با پشـــــتیبانی

معاملات ارزی چیست و انواع آن کدام است؟

معاملات ارزی به تبدیل پول رایج و ملی یک کشور به پول ملی کشورهای دیگر گفته می‌شود. انواع معاملات ارزی شامل: معاملات نقدی، معلاملات سلف و معاملات تعویضی است.آیا خرید سکه از صرافی مالیات دارد؟

بله دارد، هر فعالیت اقتصادی مادامی که تصریح به معافیت در قانون نشده باشد، مشمول پرداخت مالیات متعلقه است.به چند روش می توان ارز خریداری شده را در صورت معاملات فصلی ثبت و ارسال نمود؟

به ۲ روش که شامل: روش آنلاین یا بر خط و روش آفلاین یا غیر بر خط.

امروزه با افزایش معاملات و خرید و فروش های ارزی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نموده که، مودیان برای خرید و فروش های ارزی ملزم به رعایت قوانین و پرداخت مالیات هستند. با توجه به قوانین خرید و فروش ارز باید مالیات متعلقه پرداخته شود. همچنین در تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی اگر ارزی خریداری شده باید به ثبت برسد. در ادامه آموزش رایگان امور مالی به نحوه ثبت خرید ارز در صورت معاملات فصلی خواهیم پرداخت.

قوانین خرید و فروش ارز

در ابتدا برای درک بهتر، براساس تعریف قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ارز به معنی پول رایج کشورهای دیگر است، که شامل موارد زیر است:

♦️ اسکناس

♦️ حواله های ارزی

♦️ مسکوکات

♦️ سایر اسناد مکتوب و یا الکترونیکی

است که در مبادله های مالی کاربرد دارند. منظور از قوانین خرید و فروش ارز در کشور، قوانینی است که خریداران و فروشندگان ارز موظف به رعایت آنها نیز هستند. لازم به ذکر است بعضی از این قوانین مربوط به اشخاص حقوقی مثل صرافی ها هستند، و بعضی مربوط به مشتریان و یا اشخاص حقیقی هستند.

برای خرید و فروش ارز اشخاص باید از دو راه اقدام به معامله کنند:

♦️ یا از طریق مراجعه به صرافی های مجاز

♦️ یا از طریق بانک مرکزی

صرافی ها برای خرید و فروش ارز، باید بر اساس ضوابط بانک مرکزی عمل کنند. بر همین اساس دستور العمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی های مجاز مصوب در سال ۱۳۹۷، قوانین خرید و فروش ارز را برای صرافی های مجاز بیان کرده است، که به شرح زیر است:

♦️ صرافی ها دقت داشته باشند در خرید ارز به صورت اسکناس ملزم به رعایت قوانین مبارزه با پولشویی هستند.

♦️ خرید و فروش ارز که حاصل از صادرات است به شکل حواله های ارزی و در بستر و اساس نرخ سامانه نیما انجام خواهند شد.

♦️ نرخ فروش ارز در صرافی ها حداکثر ۱% بیشتر از نرخ خرید درج شده در سامانه نیما و سنا است.

ثبت اطلاعات خرید و فروشندگان ارز

کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری موظف به ارائه اطلاعات معاملاتی خود با مشتریان هستند. گروه های موظف به ثبت اطلاعات شامل بخش های زیر هستند:

♦️ صرافی ها

♦️ بانک ها و موسسات مالی و اعتباری 

♦️ بانک مرکزی جمهوری اسلامی 

مالیات خرید و فروش ارز

به منظور شفافیت فعالیت های اقتصادی و یک پارچه سازی نظام اطلاعات مالیاتی، طبق قانون همه فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی باید اطلاعات مربوط به معاملات خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

اگر فردی در سامانه سنا به مدت یک هفته مبلغ زیادی را معامله یا خرید و فروش کند و با نام خود به ثبت برساند و همچنین در هفته بعد مبلغ زیاد دیگری به نام ثبت شود احتکار کننده ارزی شناخته شده و باید مالیات خرید و فروش ارز را بپردازد. 

مالیات خرید و فروش ارز بیشتر با هدف جلوگیری از احتکار ارزی وضع می‌شود. به این معنی که اگر کسی از بانک مرکزی کشور ارزی را خریداری و با هدف دپو کردن و با قیمت گران فروختن داشته باشد در نتیجه موظف به پرداخت مالیات است. 

🔻نکته

همچنین با افزایش درآمد فرد که به واسطه افزایش قیمت ارز است، فرد باید برابر با افزایش سود باید مالیات اضافی را بپردازد.

خرید و فروش های ارزی معاف از مالیات

براساس استعلام انجام شده از سمت سازمان امور مالیاتی کشور خرید و فروش های ارزی زیر معاف از پرداخت مالیات هستند:

♦️ مسافرت

♦️ واردات و صادرات

♦️ خرید دارو

♦️ ارز دانشجویی

آیا خرید سکه از صرافی مالیات دارد؟

طبق دستورالعمل شماره ۵۰۴ مورخ ۱۴۰۰/۲/۸ سازمان امور مالیاتی در خصوص چگونگی مالیات خریداران سکه از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم همه افرادی که سال ۹۹ از بانک مرکزی سکه خریده‌اند باید مالیات آن را بپردازند.

بر اساس دستورالعمل، اشخاصی که تا ۵ قطعه سکه داشته باشند مشمول مالیات نیستند اما نسبت به مازاد ۵ قطعه مشمول مالیات می‌شوند که بر اساس جدول زیر است:

تعداد سکه مالیات پرداختنی به ازای هر قطعه سکه
نسبت به مازاد ۵ سکه تا ۱۵ سکهبه ازای هر سکه ۹۶۰ هزار تومان مالیات مقطوع
نسبت به مازاد ۱۵ سکه تا ۲۵ سکهبه ازای هر سکه یک میلیون ۲۸۰ هزار تومان مالیات مقطوع
نسبت به مازاد ۲۵ سکه تا ۱۰۵ سکهبه ازای هر سکه یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع

مودیان می‌توانند برای اطلاع از مشمولیت خود برای پرداخت مالیات خرید سکه از بانک مرکزی در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس My.Tax.gov.ir شده، ثبت نام کرده و با درج کد ملی در این سامانه مشمولیت خود را ملاحظه نمایند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر مقاله سامانه خدمات الکترونیکی مالیاتی مطالعه نمایید.

در نهایت باید وارد سامانه پرداخت مالیات مقطوع شده و تعداد اقساط خود را انتخاب نمایند و مالیات خود را بر اساس سررسید پرداخت کنند. با این وجود در پاسخ به اینکه خرید سکه از صرافی ها مشمول مالیات است یا خیر؟ هر فعالیت اقتصادی مادامی که تصریح به معافیت در قانون نشده باشد، مشمول پرداخت مالیات متعلقه است.

🔻نکته 

صورت عدم پرداخت مالیات متعلقه به ازای هر ماه دیرکرد باید معادل ۲.۵% جریمه هم بپردازند.

پیشنهاد میشود: دریافت مالیات از خریداران سکه را مطالعه نمایید

معاملات ارزی چیست و انواع آن کدام است؟

معاملات ارزی به تبدیل پول رایج و ملی یک کشور به پول ملی کشورهای دیگر گفته می‌شود. معاملات ارزی انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:♦️ معاملات نقدی ♦️ معلاملات سلف ♦️ معاملات تعویضی 

ثبت خرید ارز در معاملات فصلی

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که کلیه فعالان اقتصادی که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی و تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده “۵” قانون خدمات کشوری، از جمله صرافی ها، بانک ها، بانک مرکزی و موسسات مالی و اعتباری در اجرای ماده های ۱۶۹ ق.م.م و ۱۶۹ مکرر به منظور شفافیت فعالیت های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، موکلف هستند تمامی اطلاعات مربوط به معاملات خود را مانند خرید ارز و اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی اشخاصی مانند اطلاعات مالی، معاملاتی، پولی و اعتباری، ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی و سرمایه ای را در قالب صورت معاملات فصلی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.

نحوه ثبت خرید ارز در صورت معاملات فصلی 

امکان دارد افراد اقدام کنند از صرافی ها و بانک ها خرید انجام دهند. این اقدام به عنوان یک معامله تلقی شده و باید در فهرست صورت معاملات فصلی درج شود. خرید ارز از صرافی در اکثر مواقع دارای صورت حساب فروش صادر شده از صرافی است. اما در سایر خرید ها از قبیل خرید ارز از بانک ها یا حتی اشخاص دیگر نیاز به دریافت صورت حساب ندارد، چراکه اعلام این خرید ها در فهرست صورت معاملات فصلی کافی است.

🔻نکته 

در بعضی از موارد که ریال در اختیار بانک قرار می‌گیرد تا ارز تخصیص یافته را به خریدارها انتقال دهد در موارد این چنینی، تخصیص ارز نیازی به درج در فهرست معاملات فصلی ندارد. چراکه در این حالت بانک ارز تخصیص یافته را برای شرکت یا موسسه حواله می‌کند و این موضوع جزو رویدادهای پولی و بانکی است که نیاز به ارسال آن در فهرست صورت معاملات فصلی نیست.

بانک باید تمامی خرید ها و فروش های خود به جز عملیات بانکی را در فهرست صورت معاملات فصلی درج کند. خرید صورت گرفته توسط بانک گواه خرید و فروش همسو با فعالیت صرافی است و الزام به درج در فهرست صورت معاملات فصلی دارد. پس برای جلوگیری از پرداخت جرایم، این رویداد باید در فهرست معاملات فصلی درج شود.

روش های ثبت خرید ارز و ارسال گزارش صورت معاملات فصلی آن

برای ثبت خرید ارز و ارسال گزارش آن 2 روش آنلاین یا برخط و آفلاین (TTMS) وجود دارد.

روش آنلاین

در این روش برای ثبت خرید ارز در صورت معاملات فصلی ابتدا باید وارد سامانه آنلاین صورت معاملات فصلی شده و اطلاعات مربوط به خرید و فروش ارز را وارد نمود.

پیشنهاد: مقاله آموزش ارسال آنلاین معاملات فصلی مطالعه نمایید.

🔻نکته 

قبل رسیدگی به اطلاعات موجود به این نکته توجه داشته باشید که برای هر مورد از خرید یا هزینه که می‌تواند خرید ارزی هم باشد، باید فرم های جداگانه تکمیل شود. می‌توان جمع خرید از یک شخص حقیقی و حقوقی را به شکل یک جا در یک رکورد ثبت نمود. 

توجه داشته باشید در زمان پر کردن فرم، در حالت ریالی در قسمت مربوطه اعداد باید به صورت ریالی ثبت شوند. در حالت ارزی مبلغ ارزی عناوین فوق ثبت شده و با وارد کردن نرخ برابری معادل ریالی ارقام محاسبه خواهد شد. در حالت ارزی _ ریالی علاوه بر درج عناوین فوق به صورت ریالی، مبلغ بخش ارزی معامله را درج کرده و با وارد کردن نرخ برابری، معادل ریالی ارقام محاسبه می‌شود. این گزینه زمانی استفاده می‌شود که بخشی از مبلغ معامله ریالی و بخشی دیگر ارزی انجام گرفته باشد.

روش آفلاین

برای ثبت و ارسال گزارش خرید ارز در صورت معاملات فصلی آن هم به صورت آفلاین لازم است زمانی که اطلاعات در نرم افزار TTMS تکمیل شد، در مرحله بعد پس از اطمینان از درستی اطلاعات، آن ها را در سایت بارگذاری کرده و بر روی گزینه ثبت نهایی کلیک کنید تا گزارش شما ارسال شود.

پیشنهاد: آموزش ارسال صورت معاملات فصلی با نرم افزار TTMS از سری مقالات پرشین حساب را مطالعه نمایید.

موارد عدم شمول ارسال صورت معاملات فصلی 

طبق بخشنامه ۲۰۰/۲۳۹۹۷/ص موارد غیرمشمول از ارسال معاملات فصلی به صورت زیر است:

♦️ خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار

♦️ خرید و فروش سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام یا سهم الشرکه

♦️ سود و کارمزد و جریمه های بانکها، صندوق تعاون، صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مؤسسات
اعتباری غیربانکی مجاز و صندوقهای قرض الحسنه

♦️ سود سهام و سهم الشرکه

♦️ حق عضویت اعضاء مجامع حرفهای، احزاب و انجمنها و تشکلهای غیردولتی دارای مجوز از مراجع
ذیصلاح

♦️ کمکها، جوائز و هدایای بلاعوض

♦️ مبالغی که تحت عناوین جریمه یا خسارت، انواع عوارض و مالیات (به استثناء مالیات و عوارض قانون مالیات
بر ارزش افزوده) حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و موارد مشابه، به دستگاه های اجرائی پرداخت می شود

♦️ مال الاجاره های املاک موضوع ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم

♦️ حقوق و دستمزد پرداختی موضوع فصل سوم از باب سوم قانون مالیات های مستقیم (اگر مبالغ پرداختی برای پرسنلی باشد که در فهرست حقوق بگیران قرار دارند، در اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم الزامی به ارائه مبالغ پرداختی به ایشان نیست و موارد مذکور در زمره مالیات بر حقوق است)

♦️ وجوه پرداختی بابت حق نگهداری (شارژ) ساختمان محل فعالیت و آبونمانهای پرداختی 

♦️ معاملات نقل و انتقال املاک موضوع ماده ۵۹ قانون مالیاتهای مستقیم برای متعاملین

برای اطلاع از مالیات خرید و فروش ارز چه کنیم؟

شما می‌توانید برای اطلاع کامل و دقیق از مالیات خرید و فروش ارز خود و موارد دیگر مانند عدم جریمه یا جریمه پرداختی به یک مشاوره مالیاتی حرفه ای رجوع کرده و از میزان و نحوه پرداخت مالیات خود مطلع شوید. و همچنین برای تهیه و ارسال هر چه دقیق تر صورت معاملات فصلی خود، آموزش صفر تا صد صورت معاملات فصلی را تهیه نمایید.

daraadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *