حسابداری بهای تمام شده، نام زیر شاخه ای از حسابداری است که در آن وظایفی مانند جمع آوری اطلاعات مربوط به هزینه ها، محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات و ارائه روش های کاهش بهای تمام شده تولیدات انجام می‌گیرند. این فعالیت ها به وسیله تجزیه و تحلیل گزارشات و بررسی شیوه های تولید است.

درواقع حسابداری بهای تمام شده، حسابداری مدیریت و بخشی از حسابداری مالی که مرتبط با هزینه یابی خدمات یا محصولات است را شامل می‌شود.

انواع بهای تمام شده در حسابداری

بهای تمام شده مستقیم و غیر مستقیم

آنچه سبب طبقه بندی بهای تمام شده تولید است نوع فعالیت و موضوع حاکم بر خرید،فروش و فعالیت های مربوط به توسعه و تحقیق است. تمام هزینه هایی که به صورت مستقیم بر فعالیت های مجموعه تاثیر میگذارد در انواع بهای تمام شده مستقیم قرار میگیرد مثل حقوق کارمندان و پرسنل سازمان و هزینه هایی که نتوان تاثیر مستقیم آن ها را بر فعالیت سازمان در نظر گرفت بهای تمام شده غیر مسقتیم است مانند هزینه دستمزد کارگر در انتقال مواد اولیه در خط تولید.

اقلام تفاضلی بهای تمام شده

در این نوع از بهای تمام شده مدیریت میتواند تصمیمات سازنده ای برای سازمان اتخاذ کند. این نوع از بهای تمام شده تولید برای مقایسه روش های مختلف در تولید و فرآیندهای عملیاتی در سازمان است. مثلا با این روش میتوان هزینه تمام شده برای واردکردن محصولی را با تولید همان محصول مقایسه کرد و برای راه اندازی خط تولید و یا گسترش بخش واردات تصمیم گرفت.

بهای تمام شده قابل کنترل یا غیر قابل کنترل

این نوع از هزینه تمام شده برای تفاوت سطح مدیریتی سازمان طبقه بندی شده است. مثلا مدیر عملیاتی بخش ماشین آلات میتواند هزینه و محصولاتی را که به طور مستقیم به بخش مدیریتی او وارد میشود کنترل کند که به آن بهای تمام شده قابل کنترل میگویند. هزینه هایی نیز برای بخش تحت مدیریتی او وجود دارد که برای او غیر قابل کنترل است مانند حق هزینه بیمه که این هزینه ها جز بهای تمام شده غیر قابل کنترل میباشد.

بهای تمام شده اختیاری

هزینه هایی که بتوان برای زمان مشخصی حذف کرد و چندان لازم و ضروری نباشند جز بهای تمام شده اختیاری قرار میگیرند مانند هزینه آگهی و تبلیغات مجموعه، آموزش کامندان و …

بهای تمام شده فرصت از دست رفته

این نوع از بهای تمام شده با انواع دیگر تفاوت هایی دارد که در این قسمت با یک مثال ان را برای شما توضیح میدهیم. اگر یک شرکت سرمایه خود رابا سود 7% در بازار سرمایه گذاری کرده است و در همان زمان فرصتی برای سرمایه گذاری او با سود 12% وجود دارد که در این حالت فرصت دوم برای او یک فرصت از دست رفته حساب میشود.

مجموعه داراحساب در خدمت شماست تا انواع خدمات حسابداری ، مالیاتی و مالی را با حضور کارشناسان برجسته انجام دهد.

daraadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *