02165226061

تماس با پشـــــتیبانی

حق سنوات: اولین مفهومی که باید بدانید حق سنوات است. کارگران و کارمندان در انتهای سال های کاری خود از جانب کارفرما مبلغی را به عنوان حق سنوات دریافت می کنند. این مبلغ معمولاً به تعداد سال هایی که آن ها کارکرده اند، محاسبه می شود و برایشان به طور کامل واریز خواهد شد. اما گاهی اوقات نیز برخی از شرکت ها یا حتی سازمان های دولتی به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به تعدیل نیرو می شوند.

پرداخت سنوات تلاش می‌کند تا تفاوت‌های اجتماعی و اقتصادی بین کارگران و کارمندان را کاهش دهد و تساوی فرصت‌ها را در دستیابی به پاداش‌ها مهیا سازد. ما سعی داریم در این مقاله به مسئله سنوات بپردازیم و به یکی از مهمترین ابهامات در این حوزه یعنی تفاوت بین حق سنوات و پایه سنوات جواب دهیم.

 

در این صورت نیز موظف هستند که سنوات کارگران را به طور کامل پرداخت کنند. حق سنوات معمولا با نام های مختلفی مانند مزایای پایان کار یا مزایای پایان خدمت نیز شناخته و نامیده می شود. به طور کلی این مبلغ را به عنوان پاداش بازنشستگی یا پایان کار برای کارگران و کارمندان در نظر می گیرند. اما از طرفی نیز ممکن است شرکت های خصوصی سالیان سنوات را حساب کنند و به تمام کارگران پرداخت کنند.

 

پایه سنوات: نکته بسیار مهم این است که پایه سنوات را با حق سنوات اشتباه نگیریم. همانطور که گفتیم حق سنوات معمولا در پایان سال های کاری به عنوان کمکی در دوران بازنشستگی به کارگران و کارمندان از طرف کارفرما یا دولت پرداخت می شود. اما پایه سنوات به ازای هر روزی که کارگر در شرکت یا سازمانی کار کرده است به صورت ماهیانه محاسبه و به او پرداخت می شود.

چه کسانی مشمول دریافت سنوات می شوند؟

کلیه مشمولین قانون کار مشمول دریافت حق سنوات هستند؛ حتی اگر مدت زمان قرارداد آنها کمتر از یک سال باشد. از جمله مشمولین دریافت حق سنوات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کارگران دائم

کارگران موقت

کارگران پاره وقت

کارگران فصلی و کارمزدی

کارگران ساعتی

 

daraadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *