02165226061

تماس با پشـــــتیبانی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی یک کد ۶ کاراکتری است که جهت صدور شماره منحصر به فرد صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان کاربرد دارد. به عبارتی تا این کد ۶ کاراکتری شناسه یکتا را نداشته باشید ،امکان صدور صورتحساب الکترونیکی یا همان صورتحساب فروش در سامانه مودیان را ندارید.

اهمیت این شناسه یکتای حافظه مالیاتی از آنجایی است که هر صورت‌حساب الکترونیکی که صادر می‌کنید باید شماره منحصر به فرد مالیاتی داشته باشد و بخشی از اعداد آن را شناسه یکتا مالیاتی تشکیل می‌دهد؛ بنابراین برای صدور صورت‌حساب الکترونیک باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی رجوع،و شناسه یکتا حافظه مالیاتی را دریافت کنید. 

قانون حافظه مالیاتی و شناسه یکتای آن:

براساس ماده ۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی،شناسه یکتا حافظه مالیاتی 6 رقمی به ‌یک نوع حافظه الکترونیکی آنلاین گفته می‌شود که جهت ثبت و نگهداری اطلاعات در صورتحساب‌های الکترونیکی مودیان مالیاتی و همچنین ارسال و انتقال صورتحساب‌ آن ها به سامانه مؤدیان مالیاتی به کار گرفته میشود. شناسه یکتا مالیاتی هم می‌تواند به صورت سخت افزاری و هم به‌ صورت نرم افزاری در اختیار مودیان مالیاتی قرار میگیرد.

حافظه مالیاتی با نظارت سازمان امور مالیاتی توسط مؤدی برای ثبت صورتحسابهای الکترونیکی فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر حافظه مالیاتی می‌بایست دارای یک شماره شناسه یکتا و واحد باشد.

کاربرد شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، نقش مهمی را در جلوگیری از بروز هر گونه تقلب احتمالی مالیاتی در جامعه ایفا می‌کند. به کمک این کد، فرصت ارسال اطلاعات مالیاتی به سایت امور مالیاتی کشور برای مودیان فراهم می‌شود. بعلاوه، آنها می‌توانند پرداخت و محاسبه مالیات‌های مقرر را هم با دقت بسیار بالایی انجام دهند،از شناسه یکتای حافظه مالیاتی می‌توان جهت تسویه پرداختی‌های کارکنان شرکت نیز میتوان کمک گرفت.

نحوه دریافت شناسه یکتا مالیاتی

آیا اطلاعی از نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی دارید؟ با توجه به نیاز شرکت‌ها و افراد به اطلاع از نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در این بخش توضیحات لازم در رابطه با نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی داده می‌شود.

۱- ورود به کارپوشه درسامانه مودیان و انتخاب پرونده مالیاتی

به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس  my.tax.gov.ir وارد شوید و بر روی گزینه “ورود به کارپوشه” کلیک کنید. پرونده‌ مالیاتی که می‌خواهید برای آن شناسه یکتا حافظه مالیاتی دریافت کنید را انتخاب کنید.

دریافت شناسه یکتا

۲- ورود به بخش عضویت و انتخاب گزینه درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی:

در صفحه زیر بر روی “شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی” در سمت راست صفحه کلیک کنید و در سمت چپ صفحه بر روی دکمه “دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی” کلیک کنید:

۳- تعیین نحوه ارسال صورتحساب به سامانه مودیان:

در صفحه جدیدی که باز می‌شود باید تعیین کنید که می‌خواهید از چه روشی برای ارسال صورت‌حساب الکترونیکی استفاده کنید

۴– ساخت فایل کلید عمومی و بارگذاری آن در سامانه :

دراین مرحله باید فایل کلید عمومی که قبلاً از طریق از سایت www.gica.ir دریافت شده را بارگذاری نمایید.

۵- تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا

دراین مرحله اطلاعات مربوط به کد پستی و آدرس شما نمایش داده می‌شود درصورت درست بودن این اطلاعات بر روی دکمه “بعدی” کلیک کنید:

۶- تخصیص ابزار پرداخت با شناسه یکتا (اختیاری)

گر دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی  دارید باید در این مرحله آنها را مشخص کنید. این مرحله اختیاری است و در صورتی که دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی ندارید می‌توانید با کلیک بر روی دکمه “بعدی” به مرحله بعد بروید:

۷- ثبت اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی (اختیاری)

در این صفحه ابتدا مشخصات حافظه مالیاتی خودتان را وارد کنید و سپس مشخصات پایانه‌های فروشگاهی (برای مثال نرم‌افزار حسابداری یا فروشگاهی) که در اختیار دارید را وارد کنید:

۸- مشاهده اطلاعات ثبت شده و تایید آن

اگر کسب‌وکار شما شعبات مختلفی دارد در صفحه زیر کد پستی و آدرس همه این شعبات باید نمایش داده شوند واطلاعات ثبت شده را بررسی کنید در صورت نبود مشکل، دکمه اتمام را انتخاب نمایید.

در صفحه زیر شناسه یکتا حافظه مالیاتی به شما نشان داده می‌شود.

daraadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *