02165226061

تماس با پشـــــتیبانی

هر شرکتی پس از تاسیس و راه اندازی باید متناسب با درآمد خود اقدام به پرداخت مالیات بکند. تا 4 ما پس از پایان سال این شرکت‌ها فرصت دارند تا به حساب‌های مالی خود رسیدگی و آن هارا به اداره امور مالیاتی ابلاغ نمایند و مالیات تعلق یافته را پرداخت کنند.اما آیا می‌دانید قانون مالیاتی چه شرکتهایی را معاف مالیاتی می‌داند؟

معاف مالیاتی در قانون 2 مالیات‌های مستقیم ایران

در این میان، بر طبق ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم ایران، وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی، دستگاه‌هایی که تامین بودجه آنها برعهده دولت است، شهرداری‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی از پرداخت مالیات معاف هستند؛ اما باید این نکته را در نظر داشت که معافیت مالیاتی برای تعاونی‌ها، شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری در صورتی که به فعالیت‌های عام المنفعه و خیرخواهانه بپردازند و برای سود و منفعت شخصی کسب درآمد نکنند، در نظر گرفته شده است.

لیست شرکت‌ها و تعاونی‌هایی که معاف از مالیات می‌شوند

لیست شرکت‌ها و تعاونی‌هایی که معاف از مالیات می‌شوند

مطابق با مصوبه سال 1366 قانون مالیات‌های مستقیم که تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور است و شامل 14 ماده‌قانونی می‌باشد ، شرکت‌ها و تعاونی‌هایی که در حوزه‌های خاص گفته شده فعالیت می‌کنند معافیت‌های خاصی را بسته به نوع فعالیت دریافت می‌کنند که در ادامه آن‌ها را به اختصار نام می‌بریم:

  1. معافیت مالیات بر حقوق کارگران و کارمندان
  2. معافیت هزینه های درمان
  3. معافیت مالیات جوایز علمی و پژوهشی
  4. معافیت اختراع و اکتشاف
  5. معافیت سپرده های بانکی
  6. معافیت فعالیت های کشاورزی
  7. معافیت حقوق افراد شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته
  8. معافیت فعالیت های آموزشی
  9. معافیت فعالیت بخش های تعاونی
  10. معافیت بخش صادرات
  11. معافیت صنایع دستی
  12. معافیت فعالیت های تولیدی، معدنی و گردشگری
  13. معافیت سود حاصل از تامین مالی پروژه ها
  14. معافیت عبور ترانزیت کالاها
  15. معافیت فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی
  16. معافیت‌ مالیات فعالیت‌های فرهنگی و هنری

 برخی از این موارد را به صورت کوتاه بررسی می‌کنیم:

تمامی شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی

مطابق با ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم که درآمد حاصل از فعالیت آنها از طرق کشاورزی مانند خود کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش ماهی، زنبور عسل و طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان داری، احیا مراتع و جنگل‌ها، باغات و باغستان‌ها بدست می‌آید، از پرداخت مالیات معاف می‌باشند. همچنین کلیه درآمد‌های صادراتی محصولات صادرکنندگان محصولات حوزه کشاورزی مانند محصولات زراعی، طیور، باغی، دام و شیلات مطابق بند الف ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم در راستای رسیدن به هدف صادرات کالاهای غیر نفتی به خارج از کشور تا 100 درصد از مالیات معاف خواهند بود.

تمام تعاونی‌های متعارف و شرکت‌های تعاونی و سهامی عام

طبق تبصره 6 ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم، 25 درصد تخفیف معافیت مالیاتی روی درآمد خود خواهند داشت.

فعالیت‌های تولیدی و معدنی در واحد‌های تولیدی و یا معدنی بخش‌های خصوصی و تعاونی

(دریافت مجوز بهره برداری از سال 1381 به بعد) مطابق ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم از تاریخ شروع بهره برداری و یا استخراج تا 80 درصد و به مدت 4 سال و کلیه شرکت‌ها و تعاونی‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته تا 100 درصد به مدت 10 سال از پرداخت مالیات موضوع ماده 105 قانون معاف می‌باشند.

تمامی اشخاص حقوقی فعال در زمینه‌های ایرانگردی و جهانگردی

که دارای پروانه بهره‌برداری بوده و این پروانه را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نموده باشند طبق تبصره 3 ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم از پرداخت 50 درصد مالیات متعلقه معاف می‌باشند.

شرکت‌های مشمول پرداخت مالیات که در حوزه توسعه و نوسازی و یا در راستای تکمیل واحد‌های موجود صنعتی و معدنی و یا برای ساخت واحد‌های جدید صنعتی و معدنی فعالیت می‌کنند و قبلا مجوزهای مورد نیاز برای توسعه و تکمیل واحد‌های صنعتی را دریافت کرده‌اند، طبق ماده 138 قانون مالیات‌های مستقیم از 50 درصد معافیت مالیاتی مذکور در ماده 105 قانون معاف می‌باشند.

تمامی شرکت‌های تعاونی و خصوصی و دولتی و شبه‌دولتی که در امور انتشاراتی و مطبوعاتی و همچنین فرهنگی و هنری فعالیت دارند

و دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و در این راستا فعالیت می‌کنند طبق ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، از پرداخت مالیات معاف می‌باشند. همچنین کلیه موسسات غیر تجاری غیر انتفاعی و موسسات فرهنگی و هنری که تمامی درآمد‌های خود از راه‌های برگزاری سمینار‌های آموزشی، دوره‌های آموزشی، نشر کتاب، نشریه‌های دوره‌ای به دست می‌آورند مطابق تبصره 1 ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:صفر تا صد آشنایی با سامانه مودیان مالیاتی

کلیه شرکت‌های تعاونی تولیدی و اتحادیه‌های تولید صنایع دستی در رابطه با درآمد حاصل از صادرات کالاهایی که بصورت ترانزیت به ایران وارد شده و بدون تغییر در ماهیت آنها مجدداً صادر شده‌اند، مطابق ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم از پرداخت 100 درصد مالیات ، معاف خواهند بود.

تمامی اشخاص حقوقی که اقدام به جذب نیرو از مراکز خدمات اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی نمایند، تا سقف مالیات بر حقوق دریافتی کارکنان جدید طبق ماده 49 برنامه سوم توسعه از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

سرمایه‌گذارانی که در مناطق کمتر توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری نمایند

طبق ماده 50 برنامه سوم توسعه از معافیت از حقوق و عوارض دولتی برخوردار خواهند شد.به منظور تامین امکانات، حمایت و پشتیبانی از ورزش و فعالیت‌های ورزشی، هزینه‌های صرف شده در این راستا و در جهت تامین امکانات فضاها، اماکن و باشگاه‌های ورزشی و غیره به منظور کمک به سازمان تربیت بدنی، طبق ماده 169 برنامه سوم توسعه از هزینه‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی کسر می‌شود.

شرکت‌های تولید فناوری اطلاعات بر طبق تبصره 2 ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد.

کسانی که درآمد سالانه شان کمتر از 216 میلیون ریال باشد بر طیق بند الف تبصره 6 قانون بودجه که در سال 1398 تصویب شد، از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

کلیه شرکت‌های تعاونی و شرکت‌ها خصوصی که در محدوده آبریز تهران واقع شده اند و تعداد کارکنان آنها حداکثر 50 نفر باشد، در صورتی که تاسیسات کاری خود را به خارج از شعاع 120 متری تهران انتقال دهند از پرداخت مالیات تا 10 سال معاف خواهند بود. همچنین کلیه اشخاص حقوقی واقع در اصفهان، اراک، مشهد، تبریز، اهواز و شیراز که کارخانه‌های خود را به شعاع 120 کیلومتری شهرهای اصلی و در شهرک‌های صنعتی قرار دهند طبق تبصره 3 ماده 138 قانون مالیات‌های مستقیم از پرداخت 50 درصد مالیات معاف خواهند بود.

کلیه شرکت‌های فعال که در مناطق آزاد راه‌اندازی شوند

از موقع بهره‌برداری طبق ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اقتصادی مشمول 20 سال معافیت مالیاتی خواهند شد.در آخر شرکت‌های تعاونی مصرف مخصوص کارکنان موسسات دولتی، تعاونی مسکن مخصوص کارکنان موسسات دولتی، تعاونی مصرف مخصوص کارکنان موسسات غیر دولتی، تعاونی حوزه صیادان، تعاونی مخصوص دانشجویان، تعاونی مربوط به دانش‌آموزان و تعاونی تولیدی روستایی متشکل از افراد خود روستا از پرداخت کل مالیات خود معاف خواهند بود.

باید در نظر داشت که تعاونی‌های مصرف و مسکن مخصوص کارکنان دولتی و موسسات غیر دولتی باید فقط به تهیه ملزومات و مسکن برای افراد عضوی که توانایی خرید خانه را ندارند و یا فاقد منزل هستند و یا از پس هزینه‌های زندگی و خرید ملزومات مورد نظرآن بر نمی‌آیند، بپردازند.

 برای بهره‌مندی از این معافیت‌های مالیاتی، شرکت‌ها باید مستندات قانونی را در زمان مقرر شده به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند. باید در نظر داشت کخ معافیت مالیاتی در سال اول تاسیس شرکت‌ها بسته به نوع فعالیت و درآمد شرکت مربوطه است و این شرکت‌ها، حتی در صورت عدم فعالیت و کسل درآمد باید وظایف مالیاتی خود را به جا بیاورند.

شرکت‌های غیر فعالی که هیچگونه گردش مالی و فعالیت اقتصادی ندارند

و مراحل قانونی ثبت شرکت و اعلام غیر فعال بودن آن را طی کرده باشند مشمول پرداخت هیچگونه مالیاتی نمی‌شوند؛ البته باید به این نکته توجه کرد که این شرکت‌ها، با اینکه معاف از مالیات هستند اما برای تجهیزات خریداری شده و سرمایه‌های دیگر خود مانند ماشین آلات باید مالیات پرداخت کنند.

daraadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *